Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies klikając przycisk Ustawienia. Aby dowiedzieć się więcej zachęcamy do zapoznania się z Polityką Cookies oraz Polityką Prywatności.
Ustawienia

Szanujemy Twoją prywatność. Możesz zmienić ustawienia cookies lub zaakceptować je wszystkie. W dowolnym momencie możesz dokonać zmiany swoich ustawień.

Niezbędne pliki cookies służą do prawidłowego funkcjonowania strony internetowej i umożliwiają Ci komfortowe korzystanie z oferowanych przez nas usług.

Pliki cookies odpowiadają na podejmowane przez Ciebie działania w celu m.in. dostosowania Twoich ustawień preferencji prywatności, logowania czy wypełniania formularzy. Dzięki plikom cookies strona, z której korzystasz, może działać bez zakłóceń.

Więcej

Tego typu pliki cookies umożliwiają stronie internetowej zapamiętanie wprowadzonych przez Ciebie ustawień oraz personalizację określonych funkcjonalności czy prezentowanych treści.

Dzięki tym plikom cookies możemy zapewnić Ci większy komfort korzystania z funkcjonalności naszej strony poprzez dopasowanie jej do Twoich indywidualnych preferencji. Wyrażenie zgody na funkcjonalne i personalizacyjne pliki cookies gwarantuje dostępność większej ilości funkcji na stronie.

Więcej

Analityczne pliki cookies pomagają nam rozwijać się i dostosowywać do Twoich potrzeb.

Cookies analityczne pozwalają na uzyskanie informacji w zakresie wykorzystywania witryny internetowej, miejsca oraz częstotliwości, z jaką odwiedzane są nasze serwisy www. Dane pozwalają nam na ocenę naszych serwisów internetowych pod względem ich popularności wśród użytkowników. Zgromadzone informacje są przetwarzane w formie zanonimizowanej. Wyrażenie zgody na analityczne pliki cookies gwarantuje dostępność wszystkich funkcjonalności.

Więcej

Dzięki reklamowym plikom cookies prezentujemy Ci najciekawsze informacje i aktualności na stronach naszych partnerów.

Promocyjne pliki cookies służą do prezentowania Ci naszych komunikatów na podstawie analizy Twoich upodobań oraz Twoich zwyczajów dotyczących przeglądanej witryny internetowej. Treści promocyjne mogą pojawić się na stronach podmiotów trzecich lub firm będących naszymi partnerami oraz innych dostawców usług. Firmy te działają w charakterze pośredników prezentujących nasze treści w postaci wiadomości, ofert, komunikatów mediów społecznościowych.

Więcej
Sobota, 02 listopada 2024
Imieniny: Bożydar, Tobiasz, Bohdan
słonecznie
5°C

Efektywna komunikacja w rodzinie. Relacja rodzic – dziecko

Efektywna komunikacja w rodzinie. Relacja rodzic – dziecko

„Johnny był zdrowy i wesoły, lecz musiał pójść do szkoły i dziać zaczęło się coś złego. 

Matka, tak niegdyś dlań łaskawa, teraz się gniewa, krzyczy, łaje. Codziennie z matką jest przeprawa, bo Johnny dwóje wciąż dostaje. 

Ojciec, gdy wraca z pracy, zaraz od progu o oceny pyta. Niemały z tego jest ambaras i nieraz boli pupa zbita. 

Tak oto, szkoła, zważcie sami niszczy więź dziecka z rodzicami. 

(Annabell Godman)

Rodzina pierwszą szkołą życia

Bez właściwej komunikacji żadne życie nie byłoby możliwe. Pierwszym środowiskiem, w którym człowiek uczy się jak żyć jest jego własna rodzina. W dobrze funkcjonującej rodzinie każdy jej członek ma prawo do wypowiedzenia się, do wyrażania swoich poglądów, uczuć, okazywania emocji, a także do prywatności.

Jesteśmy stworzeni do życia wśród ludzi. Od tego jak nauczymy się budować relacje z innymi, na początku we własnej rodzinie, zależeć będzie dalsza jakość naszego życia. 

Odpowiedzialność rodziców

To na rodzicach spoczywa główna odpowiedzialność za pokazywanie w jaki sposób można budować dobre relacje ze światem, rozwiązywać problemy. Zdania wypowiadane do siebie przez rodziców w obecności dziecka, opinie wyrażane przez nich o ludziach, postawa w sytuacjach szczególnie trudnych kształtują stopniowo poglądy dziecka i jego zasady postępowania. Dziecko uczy się bardziej obserwując dorosłych niż słuchając ich pouczeń.

Komunikacja zamknięta i otwarta

Porozumiewanie się z dzieckiem może mieć charakter komunikacji otwartej lub zamkniętej.

Komunikacja zamknięta to komunikacja jednokierunkowa. Rodzic przekazuje informacje i nie daje możliwości wypowiedzenia się dziecku, nie chce go słuchać. W takiej komunikacji stosujemy poniższe sposoby postępowania:

- Osądzanie (Ty to zawsze…, Jesteś nieodpowiedzialna, Nie można na tobie polegać).
- Krytykowanie dziecka, obrażanie (Jesteś głupi, beznadziejna, niczego dobrego nie można się po tobie spodziewać).
- Przerywanie – okazujemy, że nie jest dla nas ważne, co dziecko ma do powiedzenia, pokazujemy, że nie ważne są dla nas jego uczucia i zachowania.
- Stosowanie gróźb (Jeszcze raz coś takiego się stanie, to zobaczysz. Tylko spróbuj to zrobić, to pożałujesz).
- Decydowanie za dzieci np. rozkazywanie – pokazujemy, że nie jest dla nas ważne zdanie dziecka.
- Moralizowanie, doradzanie (Powinieneś, Ja na twoim miejscu zrobiłbym tak. Nie powinieneś się tym martwić, nauczyciel wie, co dla ciebie jest najlepsze). 
- Nadmierne wypytywanie – wypytywane dziecko czuje presję i często w takiej sytuacji zamyka się. Zamiast wypytywać, można powiedzieć, że widzimy, że czymś się martwi. Że gdyby chciało porozmawiać, chętnie z nim porozmawiamy.
- Uciekanie od problemów – np. zmienianie tematu, bagatelizowanie problemu (To nic wielkiego. Daj sobie z tym spokój). Często robimy to w sytuacjach, gdy nie wiemy jak zająć się problemem lub jesteśmy zajęci innymi sprawami. 
- Obwinianie – gdy kosztem dziecka wywyższamy siebie odzywając się ironicznie, stosując obelgi i poniżanie (Co ci mówiłam? Wiedziałam, że tak się stanie. Znowu wszystko przez ciebie). Dzieci takich rodziców przestają dyskutować z nimi o czymkolwiek. Uczą się, że co zrobią i tak będzie niewystarczająco dobre, więc zniechęcają się.
Komunikacja otwarta pozwala ujawnić emocje obu stron. Aby taka komunikacja mogła zachodzić powinniśmy okazać dziecku bezwarunkową miłość i akceptację. Nikt nie zaprzeczy, że rodzic kocha swoje dziecko. Bardziej jednak istotne jest czy dziecko czuje się kochane. Tylko wtedy jest w stanie najpełniej otworzyć przed rodzicem swoje wnętrze.


Mądre wspieranie dzieci

W kontakcie z dzieckiem powinno przeważać odkrywanie w nim tego, co dobre, umiejętne chwalenie i zachęcanie. Na niepowodzeniach powinniśmy skupiać się jak najmniej. Dzięki pochwałom dziecko czuje się docenione i bardziej wierzy w siebie.

Kiedy wspieramy dzieci rozumieją, że błędy i słabości są naturalne i nieuniknione. Nie boją się do nich przyznać, nie unikają kontaktu z obawy przed krytyką czy odrzuceniem, potrafią być otwarte i prawdomówne. 

Dzieciom jest wtedy łatwiej prosić nas o pomoc, przyznać się do swojej niewiedzy i niekompetencji. Stają się w ten sposób samodzielnymi i niezależnymi osobami, a niepowodzenia czy braki nie podważają ich samooceny.

Pozwolenie dziecku na to, by miało własne zdanie, różne od rodzica, co szczególnie jest ważne w okresie dorastania, sprzyja budowaniu klimatu do swobodnej, otwartej dyskusji. 

Zamiast rozkazywać, pouczać, moralizować znajdźmy czas na rozmowę. Obiad, sprzątanie może poczekać, no, chyba, że są ważniejsze niż dziecko. Bądźmy w tej chwili tylko dla niego, zauważmy jak się czuje i powiedzmy mu to. Gdy się zwierzy okażmy mu zrozumienie, nawet gdy zrobiło źle. Obwinianie zamknie nam rozmowę. Zapytajmy, jak dziecko się czuje z tym, z czym do nas przyszło, co chciałoby z tym zrobić, czego od nas oczekuje. Okazujmy spokój i opanowanie. Bądźmy opoką, gdy dziecko jest pełne emocji. Nerwowość i krzyk to najwięksi wrogowie dobrych relacji. Gdy dziecko przeżywa zawód miłosny, nawet jeśli nam ulżyło, że to koniec tego zauroczenia niewłaściwą naszym zdaniem osobą, pobądźmy z nim w jego smutku, żalu, rozpaczy.  Smutek minie, a pamięć, że zrozumieliśmy dziecko, potraktowaliśmy je poważnie – zamiast bagatelizować, pocieszać – zostanie.

Dziecko, jak każdy, będzie popełniało błędy, mierzyło się z problemami. Od nas zależy czy przyjdzie z nimi do nas.

 

Imię i nazwisko

 

1.    Osoba, z którą najlepiej mi się rozmawia, to ……………………………

…………………………………………………………………………………..

2.    Rozmowy z nią sprawiają mi przyjemność, ponieważ ………………….

…………………………………………………………………………………..

…………………………………………………………………………………..

3.    Osoba, z którą mi się trudno rozmawia, to ………………………………

…………………………………………………………………………………..

4.    Rozmowy z nią sprawiają mi trudność, ponieważ ……………………….

……………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………

5.    Czy są tematy, o których niechętnie rozmawiasz? Dlaczego?

…………………………………………………………………………………….

…………………………………………………………………………………….

6.    Opisz swój styl porozumiewania się z innymi. Czy mówisz szybko czy wolno? Wolisz słuchać, czy mówić? Gestykulujesz? Mówisz głośno czy cicho?

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

7.    Największe trudności w komunikacji z innymi sprawia mi ………………

…………………………………………………………………………………….

DO GÓRY
Włącz powiadomienia WebPush
Dziękujemy, teraz zawsze będziesz na bieżąco!
Przeglądasz tę stronę w trybie offline.
Przeglądasz tę stronę w trybie online.