Laboratoria Przyszłości to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Misją programu jest stworzenie nowoczesnej szkoły, w której zajęcia będą prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań.
Na sprzęcie zakupionym w ramach programu Laboratoria Przyszłości uczniowie naszej szkoły pracują w czasie lekcji oraz dodatkowych zajęć pozalekcyjnych.
Zajęcia przeznaczone są dla dzieci lubiących budować z klocków. Ich celem jest rozwijanie zainteresowań i umiejętności konstrukcyjnych. Uczniowie mają możliwość poznania języka i podstaw programowania. Poprzez zabawę klockami dzieci doświadczają, badają i poznają nowe technologie. Zajęcia skierowane są dla uczniów klas II i III.
Klocki SkriKit wykorzystywane są na zajęciach technicznych, gdzie uczniowie mogą rozwijać zdolności manualne, wyobraźnię, myślenie przestrzenne oraz logiczne myślenie. Ponadto pobudzają one kreatywność, uczą organizacji i współpracy w grupie. Uczniowie na zajęciach konstruowali zgodnie z instrukcją zwierzątka, tworzyli własne kreatywne budowle i obiekty: wymarzone zwierzątka, drzewka, rakiety, zwierzątka, które ze sobą współpracują, makietę szkoły za 1000 lat, makietę podwórka.
Robot SkriBot wykorzystywany jest na zajęciach rozwijających z programowania. Zaletą robota jest jego prostota i intuicyjne podejście do programowania. Nauka ze SkriBotem rozwija u uczniów kreatywność, umiejętność logicznego myślenia oraz wiedzę z zakresu programowania. Uczniowie na zajęciach uczyli się uruchamiać aplikację i robota, sparować go z urządzeniem i obsługiwać. Potrafią układać proste programy.
W roku szkolnym 2022/2023 uczniowie klasy 5a uczestniczyli w zajęciach matematyczno-informatycznych. W czasie spotkań uczniowie poznawali nowe możliwości robotów Photon, uczyli się także programowania robotów SkriBot. Z ich pomocą utrwalali wielokrotności liczb, ćwiczyli tabliczkę mnożenia, przypominali wiadomości o kątach. Dzięki okularom 3D oraz za pośrednictwem Google Earth mogli wybrać się w wirtualną podróż dookoła świata. Zwiedzali największe mosty, poznawali ciekawe zakątki Ziemi.
Rok wcześniej klasa 4a uczestniczyła w zajęciach z robotyki „Z robotem za Pan Brat”. Roboty otrzymano w ramach projektu Laboratoria Przyszłości. W czasie naszych spotkań rozwiązywaliśmy łamigłówki i zadania, przechodziliśmy różne poziomy gry Photon Robot. Niekiedy trzeba było przejść labirynty, innym razem musieliśmy zmierzyć się z programowaniem, wykorzystując narzędzia Photon Draw, Photon Badge, Photon Block. Na zajęciach również organizowaliśmy wyścigi matematyczne z użyciem robotów, mierzyliśmy Układ Słoneczny czy też graliśmy w Memory.
Zajęcia rozwijające „Świat robotyki” prowadzone są w naszej szkole od 2015 roku. Od samego początku podstawowym celem organizowanych zajęć była świetna zabawa połączona z nauką. Jednak zawsze znalazł się czas na:
Na początkowych zajęciach zapoznajemy się z zestawem klocków lego Mindstorms EV3 oraz lego Spike Prime, szczególnie z ich czujnikami i programowalną kostką. Poznajemy oprogramowanie, podstawowe jego funkcje oraz przeglądamy bibliotekę gotowych projektów. Po wyborze projektu, budowaniu robota według schematu przechodzimy do nauki łączenia robota z tabletem, modyfikowania programu czy też eksperymentowania z jego możliwościami. W drugim etapie zajęć zajmujemy się realizacją projektów stworzonych przez nauczyciela, ale z dużą dozą swobody wdrażania własnych modyfikacji. Aktualnie uczęszczająca grupa zmagała się z Walką robotów sumo, czy slalomem gigantem, gdzie robot pokonuje kolejne papierowe „tyczki” rozpoznając ich kolor. W trzecim etapie zajęć czas na realizację własnych pomysłów - zarówno w budowie robotów jak i ich programowaniu. Ostatni etap, najtrudniejszy, bo to czas sprzątania, segregowania, liczenia klocków – nie wszyscy, są stanie to przetrwać.
Na przestrzeni lat powstawały różne projekty, niektóre z nich dają nam tyle zabawy, że z chęcią powracamy do nich każdego roku. Takim projektem jest „Walka robotów sumo”. Projekt polega na zbudowaniu najbardziej masywnego, ale i „sprytnego” robota który nie da się wypchnąć z pola ograniczonego czarnym okręgiem – przypomina to walkę sumo. W tym roku uczniowie oprócz walk sumo, podejmowali się takich projektów jak:
Wiadomo jednak, że jak każdy sprzęt również klocki Lego ulegają upływowi czasu, tym bardziej, że są to zestawy wyposażone w silniki, czujniki koloru, czujniki odległości, czujniki dotyku, czujniki żyroskopowe i najważniejsze programowalne kostki. Zatem każdy nowy zestaw cieszy tak, jakbyśmy otwierali po raz pierwszy pudełko klocków Lego. W tym roku ta radość była czterokrotna.
Zajęcia rozwijające zainteresowania „Świat robotyki” wzbogacone zostały o cztery nowe zestawy locków Lego Education SPIKE Prime. Szkoła otrzymała klocki w ramach projektu „Laboratorium przyszłości”. Dzięki temu mogliśmy zrealizować więcej ciekawych projektów. Na duże brawa zasługują twórcy oprogramowania Lego Spike Prime. W aplikacji znajdziemy liczne scenariusze zajęć tj. Dział wynalazków, Triki ułatwiające życie, Monitorowanie treningu.
Zabawa i nauka klockami lego trwa.
Opracowanie: Joanna Berndt