Współpraca ze szkołą:
• Utrzymuj częsty kontakt z wychowawcą klasy
• Słuchaj wskazówek ze strony nauczyciela dotyczących pracy z dzieckiem w domu
• Informuj wychowawcę o niepokojącym zachowaniu dziecka lub trudnościach w odrabianiu prac domowych
• W sytuacji narastających niepowodzeń dziecka skorzystaj z porady wychowawcy, pedagoga szkolnego lub poradni psychologiczno - pedagogicznej
• Uczęszczaj na zebrania klasowe i dni otwarte
• Podaj dokładne informacje dotyczące osób upoważnionych do odbioru dziecka ze szkoły oraz swój telefon kontaktowy
• Sprawdzaj informacje w dzienniczku ucznia
Pozycja dziecka w klasie szkolnej:
• Rozmawiaj ze swoim dzieckiem na temat jego kolegów szkolnych
• Pytaj czy jest lubiane przez rówieśników
• Obserwuj zachowanie swojego dziecka, gdy idzie do szkoły i gdy z niej wraca
• Porozmawiaj z nauczycielem na temat pozycji swojego dziecka w grupie
• Obserwuj dziecko podczas zabaw z rówieśnikami
• Pamiętaj, że nieakceptowanie dziecka w grupie może wywołać niechęć do szkoły, a także przyczynić się do nieprzystosowania społecznego
Nauka w szkole:
• Gdy dziecko płacze, nie chce zostać w szkole, unikaj długich pożegnań, po wejściu do budynku i spotkaniu się z rówieśnikami i nauczycielem, łatwiej przystosuje się do nowej sytuacji
• Podporządkuj się regułom ustalonym w szkole i klasie (np. jeśli dziecko ma być pozostawione przy wejściu do szkoły, to je tam zostaw; jeśli dziecko ma zostawiać podręczniki w ustalonym przez nauczyciela miejscu, to nie każ nosić ich w tornistrze. Później trudno będzie Ci wyjaśnić dziecku, że należy wykonać polecenie nauczyciela, gdyż sam pokazujesz możliwość łamania reguł.
• Wpajaj dziecku, że nauka w szkole to jego obowiązek
• Nie krytykuj nauczycieli w obecności dziecka, gdyż to spowoduje jego lekceważący stosunek do szkoły, nauczycieli, a w przyszłości także może przyczynić się do utraty autorytetu rodziców w oczach dziecka
Nauka w domu:
• Przygotuj miejsce do pracy Twojemu dziecku (biurko, odpowiednie oświetlenie itp.)
• Stwórz dziecku dobrą atmosferę do nauki, pamiętając o tym, że wtedy dziecko chętniej będzie się uczyć
• Ustal wspólnie z dzieckiem rozkład dnia, godziny przeznaczone na naukę, zabawę i odpoczynek
• Zaczynaj naukę z dzieckiem od przedmiotów, które ono lubi, a następnie, te które sprawiają dziecku trudność
• Chwal za poczynione postępy, gdyż zwiększy to motywację dziecka do nauki
• Wdrażaj dziecko do samodzielności (przygotowywanie przyborów, pakowanie tornistra)
• Wymagaj od dziecka, aby dbało o książki, przybory i utrzymywało je
w czystości
• Cały czas ćwicz z dzieckiem samodzielność podczas takich czynności jak: wiązanie butów, ubieranie się, jedzenie, pakowanie śniadania, noszenie tornistra
• Miej kontrolę nad długością czasu spędzanego przed telewizorem, zabawą przy komputerze
• Zadbaj o rozwój zainteresowań swojego dziecka
Korzystałam z artykułów: „Dziecko w klasie”, „Pierwsze dni dziecka w szkole”
A. Siekluckiej ze strony www.szkolnedziecko.pl oraz porad dla rodziców PPP z Wrześni,
własnych obserwacji i materiałów od pedagoga.
opracowanie Ewa Rodak